خانه / آموزش / 10 باور اشتباه درباره‌ شیر‌

10 باور اشتباه درباره‌ شیر‌

لبنیات باعث چاقی می‌شوند

بر اساس تحقیقات انجام شده، حضور محصولات لبنی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم باعث جلوگیری از چاقی و اضافه وزن می‌شود. محققان بر این باورند که این خاصیت به دلیل کلسیم داخل شیر‌ ایجاد می‌شود. علاوه بر این، پروتئین موجود در شیر اشتها را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود، فرد کمتر غذا بخورد و دچار اضافه وزن نشود.

در صورت حساسیت به لاکتوز لبنیات مصرف نکنید

اینکه شما نمی‌توانید لاکتوز یا همان قند داخل شیر‌ را تحمل کنید در واقع به معنای عدم توانایی بدن شما در سوخت و ساز و هضم آن است و اما خبر خوش اینکه این دلیل نمی‌شود که افراد حساس به لاکتوز از لبنیات استفاده نکنند! پنیر موتزارلا، چدار، پنیر سوئیسی و پنیر کهنه تقریبا بدون لاکتوز هستند. علاوه بر این می‌توان از ماست نیز استفاده کرد چون ماست باکتری‌های زنده‌ایی دارد که به سوخت‌ و ساز لاکتوز درون آن کمک می‌کند. اگر بدنتان به هیچ عنوان تحمل هیچ مقدار لاکتوز را ندارد نگران نباشید می‌توانید از شیر بدن لاکتوز استفاده کنید یا قبل از مصرف شیر‌ به آن چند قطره آنزیم تجزیه کننده لاکتوز اضافه کنید که این آنزیم در برخی از داروخانه‌ها موجود می‌باشد.

 

 

شیر پاستوریزه ویتامین و مواد معدنی ندارد

جالب است بدانید شیر‌ پاستوریزه سرشار از 16 نوع مواد مغذی از جمله کلسیم و ویتامینD است. پاستوریزه کردن تاثیر چندانی روی مواد مغذی آن نمی‌گذارد بلکه تنها از طریق گرما باکتری‌های مضر موجود در آن را از بین می‌برد.

شیر‌ ارگانیک مواد مغذی بیشتری از نوع معمولی آن دارد

شیر‌ ارگانیک یا غیر ارگانیک هیچ فرقی از لحاظ مواد مغذی با هم ندارند و هر دو به یک میزان مواد مغذی مانند کلسیم، ریبوفلاوین و منیزیم دارند. شیر ارگانیک شیری است که گاو شیرده آن اصلا از علف یا خوراکی‌های حاوی مواد شیمیایی استفاده نکرده باشد و هیچ هورمون، آنتی‌بیوتیک یا داروی شیمیایی برای افزایش مقدار شیر یا حتی درمان به آن گاو تزریق نشده باشد.

شیر خلط آور است و باعث گرفتگی گلو می‌شود

ممکن است بعد از خوردن شیر احساس کنید که گلویتان خلط آورده است که این موضوع به علت بافت نرم شیر است که باعث غلیظ‌تر شدن آب دهان در ناحیه دهان و گلو می‌شود اما بدانید نوشیدن شیر خلط آور نیست. محققان روی تفاوت شیر سویا و شیر گاو تحقیق کرده‌اند و متوجه شده‌اند که این دو محصول از لحاظ ایجاد گرفتگی گلو و خلط آوری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

هموژنیزه کردن شیر باعث کاهش خاصیت آن می‌شود

در هموژنیزه کردن مراحلی طی می‌شود که طی آن ذرات چربی شکسته شده و شیر یکدست می‌شود. معمولا در سطح شیر غیر هموژنیزه لایه‌ایی به نام خامه ایجاد می‌شود. جالبه بدونید شیر بز بطور طبیعی هموژنیزه است. تا حالا تفاوت خاصیتی بین شیر هموژنیزه و غیر هموژنیزه دیده نشده است.

کلسیم شیر بدون چربی از شیر پرچرب کمتر است

جالبه بدانید که تمام انواع شیرها مانند بدون چربی، یک درصد چرب، دو درصد چرب و پرچرب همگی به یک اندازه ویتامین و مواد معدنی از جمله کلسیم دارند. تنها تفاوت میان این شیرها همان طور که از نامشان پیداست میان میزان چربی و کالری آن‌هاست. جداسازی چربی از شیر تاثیری روی مواد معدنی و مغذی آن نمی‌گذارد.

توجه داشته باشید شیر بدون چربی و شیر کم چرب برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود.

نوشیدن شیر باعث بلوغ زودرس دختران می‌شود

تاکنون هیچ منبعی یافت نشده است که در آن تاثیر نوشیدن شیر بر جلو انداختن بلوغ در دختران تایید شود. امروزه دختران در سنین پایین‌تری نسبت به قبل به بلوغ می‌رسند. دلیل این موضوع هنوز به طور کامل کشف نشده است اما دانشمندان احتمال می‌دهند اضافه وزن در جوامع امروز علت آن باشد. همان طور که در بالا ذکر شد نوشیدن شیر باعث جلوگیری از اضافه وزن می‌شود پس جلوی بلوغ زودرس را هم می‌گیرد. شیر سرشار از کلسیم است و نباید از رژیم غذایی کودکان و نوجوانان حذف شود.

نوشیدن شیر‌ باعث ایجاد سنگ کلیه می‌‌شود

مصرف مایعات و کلسیم در طول روز به اندازه کافی می‌تواند از سنگ کلیه جلوگیری کند. در واقع اگر در روز دو وعده شیر به همراه خوراکی‌های دیگر سرشار از کلسیم مصرف شود نه تنها باعث سنگ کلیه نمی‌شود بلکه احتمال آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. البته دقت کنید که مصرف مواد طبیعی که سرشار از کلسیم هستند می‌توانند جلوی سنگ کلیه را بگیرند ولی مصرف قرص‌ها و مکمل‌های کلسیم و ویتامینD می‌توانند خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش می‌دهند، بنابراین بهتر است کلسیم خود را از مواد غذایی مانند شیر بدست بیاوریم.

شیر خواب آور است

شیر اسیدآمینه تریپتوفان دارد، تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود. سروتونین یک ناقل عصبی است که باعث ایجاد حالت خواب آلودگی می‌شود. با این وجود هنوز دلایل محکمی بر توانایی شیر در خواب آوری وجود ندارد یعنی هنوز تحقیقات کافی در مورد تاثیر واقعی شیر بر خواب شبانه انجام نشده است. البته مسلم است که نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب راه مناسبی برای تامین یک وعده از نیاز روزانه بدن به لبنیات است و از طرف دیگر طعم و گرمای آن به آرامش ذهن و بدن کمک می‌کند، پس بهتر است آن را امتحان کنید.

درباره‌ی ستایش زمان‌پور

ستایش زمان‌پور
دانشجوی مهندسی علوم صنایع غذایی، علاقه‌مند به بهداشت وکنترل کیفیت موادغذایی.محقق.

همچنین ببینید

طعم چیست

طعم چیست و تاثیر طعم‌ها بر یکدیگر

طعم، احساس حاصل از چشیدن یک ماده غذایی و درک مزه و بوی آن می‌باشد. …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

EnglishFrenchPersian