ویتامین C و مهم‌ترین فواید آن

ویتامین C یک نوع ویتامین محلول در آب است که داری خواص آنتی اکسیدانی می‌باشد و می‌تواند ساخت و تولید سایر آنتی اکسیدان‌ها در بدن را تحریک کند.

بدن انسان قادر به سنتز این ویتامین نیست و انسان می‌تواند نیاز خود به این ویتامین را از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها تامین کند. همچنین ویتامین C نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن و بهبود جذب آهن دارد.

منابع ویتامین  C

این ویتامین هم به صورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری موجود است و هم به صورت مصنوعی و قرص. منابعی که بیشترین مقادیر این ویتامین را در خود دارند عبارتند از: فلفل تند، توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع گیاهی دارای ویتامین C و جگر منبع حیوانی دارای ویتامین C است.  نگهداری طولانی مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شوند. از این رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند. همچنین شیر مادر نیز دارای مقادیری از ویتامین C می‌باشد و به همین جهت زنان باردار باید از مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف کنند. همچنین در میان سبزی‌ها، سبزی‌های تیره برگ دارای ویتامین  C بیشتری می‌باشند .

مهم‌ترین فواید ویتامین C

بهبود سلامت پوست

این ویتامین برای تشکیل کلاژن بسیار حیاتی است و کمبود آن باعث خشکی پوست و مو می‌شود.

بهبود جذب مواد معدنی

بالا بردن میزان جذب آهن غیر آلی از خواص مهم ویتامین C است.

جلوگیری از سرطان و کمک به درمان آن

ویتامین C با مبارزه با رادیکال‌های آزاد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

مبارزه با سرماخوردگی

دریافت مقادیر کافی از این ویتامین در پیشگیری از سرماخوردگی و درمان سرماخوردگی (کاهش شدت و مدت‌ زمان آن) مفید است.

بهبود سیستم ایمنی بدن

ویتامین C همانند سایر ویتامین‌ها در بالا بردن عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد و اگر می‌خواهید استخوان‌هایی مستحکم و دندان‌هایی سالم داشته باشید باید بدانید که ویتامین C کمک شایانی به شما می‌کند. همچنین مصرف آن، به دلیل داشتن نقش مؤثر در بالا بردن مقاومت بدن در مقابل میکروب‌ها و عفونت‌ها، در دوران بارداری، شیردهی، بیماری‌های عفونی و تب دار، باید افزایش یابد.

بهبود آسیب‌دیدگی‌های سطحی

مصرف این ویتامین، باعث بهبود سریع‌تر جراحات، خونریزی لثه، سوختگی بدن و زخم‌ها بعد از عمل جراحی می‌شود و از عفونی شدن بدن توسط برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها پیشگیری می‌کند.

کاهش خطر سکته‌ی مغزی

ویتامین C با پیشگیری از تجمع رسوبات در رگ‌های خونی، خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

بهبود عملکرد فیزیکی

این ویتامین کمک می‌کند، سلول‌های پروتئین پیوسته و نزدیک به هم قرار گیرند و درنتیجه باعث افزایش طول عمر انسان می‌گردد. همچنین مصرف این ویتامین برای کاهش ضعف و خستگی بسیار مفید است

کمبود ویتامین  C

مصرف کم ویتامین C می‌تواند باعث کم خونی، خونریزی لثه‌ها، کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت‌ها، کاهش توانایی بدن در درمان زخم‌ها، موهای خشک و ترک خورده، التهاب لثه‌ها، خونریزی بینی، افزایش وزن بدلیل کاهش سوخت و ساز، پوست خشک و خشن، مفاصل دردناک و ورم کرده و … شود.

کمبود شدید ویتامین C در بدن منجر به اسکوروی می‌شود. بازه زمانی برای توسعه این بیماری بسیار متغیر است و به ذخیره بدن از ویتامین C بستگی دارد اما نشانه‌های آن در عرض یک ماه یا کمتر بروز خواهد کرد. نشانه‌های اولیه در برگیرنده خستگی، ضعف و التهاب لثه است.

درباره‌ی زهرا صالحی

زهرا صالحی

همچنین ببینید

چرا قهوه بن‌مانو؟

قهوه نوشیدنی دلچسب است که طیف وسیعی از سلایق افراد را پوشش می‌دهد. انواع این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *