خانه / آموزش / رنگ میوه‌ها و سبزیجات نشانه از چیست و چه خواصی دارد؟

رنگ میوه‌ها و سبزیجات نشانه از چیست و چه خواصی دارد؟

تمامی سبزیجات و میوه‌هایی كه روزانه مصرف می‌كنید با توجه به نوع رنگ خاصی که دارند،دارای منافع خاصی برای شما هستند. مصرف میوه و سبزی برای جلوگیری از بیماری‌ها بسیار مهم است زیرا سبزی‌ها انرژی زیادی برای بدن فراهم می‌کنند، سیستم ایمنی بدن را نیز ارتقا می‌بخشند، مواد تثبیت شده معدنی و فیتو کمیکال دارند و قند موجود در آن‌ها نیز متعادل است. دانشمندان 12 هزار نوع فیتو کمیکال و 180 نوع ویتامین و ماده معدنی مختلف را در میوه‌ها و سبزیجات کشف کرده‌اند که هیچ مکملی همه آن‌ها را در خود ندارد. آن‌ها می‌گویند که رنگ‌های متفاوت میوه‌ها و سبزی‌ها بدن را در برابر محرک‌های خارجی ایمن و استرس را رفع می‌کند. تنها یک نوع میوه یا سبزی نمی‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند به همین دلیل متخصصان تغذیه معتقدند مصرف انواع میوه‌ها و سبزی‌ها در رنگ‌های مختلف و گنجاندن آنها در سبد غذایی روزانه می‌تواند در حفظ سلامت و تندرستی جسم موثر باشد.آن‌ها بر این باورند این خوراکی‌ها می‌توانند در حفظ سلامت و تندرستی جسم و کنترل و پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها موثر می‌باشد. برای آنکه از رسیدن همه مواد به بدن خود مطمئن شوید میوه‌ها و سبزی‌های طبیعی و رنگی را در نظر بگیرید و تا می‌توانید از رنگ‌های متنوع مصرف کنید که نتیجه کار بدنی سالم و شاداب می‌شود.

 رنگ سبز

موادی که به رنگ سبز میوه‌ها و سبزی‌ها مربوط می شوند عبارتند از گلوکوزینولات‌ها که گروه بزرگی از مشتقات اسید آمینه‌های حاوی گوگرد است و حاوی کلروفیل، فیبر، لوتئین، زیگزانتین، کلسیم، فولات، ویتامین ث، کلسیم و بتاکاروتن هستند.

سبز رنگی آرامش بخش است. هر چيز سبزی كه شما می‌بينيد اين خاصيت را داراست و اين در مورد ميوه‌ها و سبزيجات سبز رنگ نيز صادق است. اين رنگ براي افراد عصبي و نا‌آرام بسيار مفيد است. رنگ سبز خاصيت ضدعفونی‌كننده‌ دارد و مناسب براي بيماری‌های قلبی‌-عروقی و بيماری‌های روده‌‌ای (يبوست)‌، معده (سوء‌هاضمه، زخم معده و…)، كليه (سنگ كليه و ناراحتی‌های مجاری ادراری)‌، ريه (مشكلات تنفسي، آسم و …) و رحم می‌باشد. اين رنگ برای درمان زخم‌های عميق سوختگی‌های شديد نيز موثر است. اين خواص در ميوه‌ها و سبزيجاتی كه سبزرنگ هستند به وفور يافت می‌شود. تحقيقات نشان داده ميوه‌ها و سبزيجات سبز‌رنگ خاصيت ضدعفونی‌كنندگی دارند و در هضم غذا و جذب آن موثرند.

میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ برای افرادی كه از بیماری‌های عصبی رنج می‌برند نیز توصیه شده است. سبزیجات سبز رنگ همچنین در درمان زخم‌های عمیق و سوختگی‌ها و بیماری‌‌های ریوی و كلیوی بسیار موثر است و در بهبود بیماری‌های قلبی مصرف فراوان دارد.مثلا جعفری دارای خواص ضد عفونی‌كننده خون و دستگاه گوارش می‌باشد.

رنگ قرمز

محصولات طبیعی قرمزرنگ سرشار از انواع فیتوکمیکال‌ها هستند و می‌توانند اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. حتما شنیده‌اید که گوجه فرنگی، هندوانه و کلم قرمز به دلیل دارا بودن فیتوکمیکالی به نام لیکوپین از اختلالات پروستات جلوگیری می‌کنند یا آسیب تشعشعات زیان بخش آفتاب روی بدن به وجود می‌آید را بهبود می‌بخشد. درواقع این لیکوپن است که سبب ایجاد رنگ قرمز در میوه‌ها می‌شود.

معمولا ما برای خوردن خوراكی‌هايی با رنگ قرمز بسيار راغب هستيم. ميوه‌ها و سبزيجات‌ قرمز رنگ علاوه بر اين كه افزايش‌‌دهنده اشتها هستند، برای افراد كم‌خون و افرادی كه كمبود آهن دارند بسيار مناسب است. همچنين در درمان عفونت‌‌ها و سوختگی‌های شديد بسيار موثر است و معمولا اين ‌گونه ميوه‌ها و سبزيجات در درمان بيماری‌های ريوی، مشكلات روده (يبوست)‌ و رحم به كار برده می‌شود. مواد غذايی دارای رنگ قرمز در تقويت قلب و افزايش فشار خون و غلظت خون بسيار مفيد و تقويت‌كننده روده و كبد است.

رنگ زرد

رنگی شادی‌ آفرين، درخشان، زنده و محرك است. سبزيجات و ميوه‌های زردرنگ معمولا اشتهاآور و در عين حال مناسب براي هضم غذا هستند. ميوه‌جات و سبزی‌های زرد‌رنگ تصفيه‌كننده كبد، روده‌ها و كليه‌هاست. اين مواد غذايی در درمان بيماری‌های معده (ورم معده)‌، كيسه صفرا، يبوست و فشار خون و همين طور مشكلات ريوی مناسب هستند و در تقويت غدد لنفاوی و قلب موثرند و بسيار انرژی‌زا می‌باشند و همچنین محرك اعصاب می‌باشند.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی این مواد مربوط به کارتنوئیدهای β.α و ϒ می باشد. کارتنوییدهای موجود در غذا می‌توانند جذب و سوزانده شوند و توسط ارگان‌های بدن استفاده شوند و به طور خاص کارتنویید α و β خیلی اهمیت دارند چون پیش‌ساز ویتامین A هستند که در سنتز هورمون‌ها و همچنین در تنظیم رشد سلولی و واکنش‌های ایمنی بدن نقش بسزایی دارند. می‌توان میوه و سبزی‌های نارنجی متمایل به زرد را نیز در این دسته بررسی کرد. رنگ نارنجی متمایل به زرد و یا زرد به واسطه وجود فلانوییدها هستند که بزرگ‌ترین گروه ترکیبات فنلی به همراه کریپتوکسانتین β می‌باشند که خواص ضدویروسی، ضدالتهاب، آنتی هیستامین و همچنین خواص آنتی اکسیدانی دارند. با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و از سرطان و پیری جلوگیری می‌کند. همچنین کارکرد مغز را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مثل پارکینسون و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

رنگ آبی

این مواد مغذی مربوط است به لوتئین، زیگزانتین، رسراترول، ویتامین ث، فیبر، فلانوییدها، اسید الاجیک و کوئرستین. ویژگی بارز این میوه و سبزی‌ها مبارزه با تورم و کاهش رشد تومور و محدودکردن فعالیت سلول‌های سرطانی. میوه و سبزی‌هایی مانند تمشک، زغال اخته، بادنجان، انار، انگور، کلم بنفش، انجیر بنفش، کشمش و انگور سیاه شامل این گروه است.

رنگ سفید

این مواد مغذی عبارتند از بتاگلوکان، EGCG، SDG و لیگنان که قدرت ایمنی بدن رو بالا می‌برند.

این مواد مغذی نیز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پستان و پروستات را کاهش می‌دهد. همچنین سطح هورمون‌ها را متعادل نگه می‌دارند و سرطان‌هایی که در اثر اختلال هورمونی ایجاد می‌شوند را کاهش می‌دهد. این میوه و سبزی‌ها عبارتند از موز، گلابی، گل کلم، سیر، زنجبیل، کلم قمری، قارچ، پیاز، سیب زمینی، موسیر، شلغم، شلیل سفید، هلو سفید و…

 

 

درباره‌ی زهرا صالحی

زهرا صالحی

همچنین ببینید

انواع نگهدارنده‌ها در مواد غذایی

نگهدارنده‌ها موادی هستند که برخی از آن‌ها اجازه رشد میکروارگانیسم‌ها را در مواد غذایی مختلفی که به صورت صنعتی تولید می‌شوند،نمی‌دهند و برخی از آنها هم جلوی فعالیت‌های آنزیمی و شیمیایی احتمالی داخل مواد غذایی را می‌گیرند. در ادامه با انواع نگهدارنده‌ها آشنا می‌شویم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

EnglishFrenchPersian