ویتامین C و مهم‌ترین فواید آن

ویتامین C یک نوع ویتامین محلول در آب است که داری خواص آنتی اکسیدانی می‌باشد و می‌تواند ساخت و تولید سایر آنتی اکسیدان‌ها در بدن را تحریک کند.

بدن انسان قادر به سنتز این ویتامین نیست و انسان می‌تواند نیاز خود به این ویتامین را از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها تامین کند. همچنین ویتامین C نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن و بهبود جذب آهن دارد.

منابع ویتامین  C

این ویتامین هم به صورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری موجود است و هم به صورت مصنوعی و قرص. منابعی که بیشترین مقادیر این ویتامین را در خود دارند عبارتند از: فلفل تند، توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع گیاهی دارای ویتامین C و جگر منبع حیوانی دارای ویتامین C است.  نگهداری طولانی مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شوند. از این رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند. همچنین شیر مادر نیز دارای مقادیری از ویتامین C می‌باشد و به همین جهت زنان باردار باید از مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف کنند. همچنین در میان سبزی‌ها، سبزی‌های تیره برگ دارای ویتامین  C بیشتری می‌باشند .

مهم‌ترین فواید ویتامین C

بهبود سلامت پوست

این ویتامین برای تشکیل کلاژن بسیار حیاتی است و کمبود آن باعث خشکی پوست و مو می‌شود.

بهبود جذب مواد معدنی

بالا بردن میزان جذب آهن غیر آلی از خواص مهم ویتامین C است.

جلوگیری از سرطان و کمک به درمان آن

ویتامین C با مبارزه با رادیکال‌های آزاد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

مبارزه با سرماخوردگی

دریافت مقادیر کافی از این ویتامین در پیشگیری از سرماخوردگی و درمان سرماخوردگی (کاهش شدت و مدت‌ زمان آن) مفید است.

بهبود سیستم ایمنی بدن

ویتامین C همانند سایر ویتامین‌ها در بالا بردن عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد و اگر می‌خواهید استخوان‌هایی مستحکم و دندان‌هایی سالم داشته باشید باید بدانید که ویتامین C کمک شایانی به شما می‌کند. همچنین مصرف آن، به دلیل داشتن نقش مؤثر در بالا بردن مقاومت بدن در مقابل میکروب‌ها و عفونت‌ها، در دوران بارداری، شیردهی، بیماری‌های عفونی و تب دار، باید افزایش یابد.

بهبود آسیب‌دیدگی‌های سطحی

مصرف این ویتامین، باعث بهبود سریع‌تر جراحات، خونریزی لثه، سوختگی بدن و زخم‌ها بعد از عمل جراحی می‌شود و از عفونی شدن بدن توسط برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها پیشگیری می‌کند.

کاهش خطر سکته‌ی مغزی

ویتامین C با پیشگیری از تجمع رسوبات در رگ‌های خونی، خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

بهبود عملکرد فیزیکی

این ویتامین کمک می‌کند، سلول‌های پروتئین پیوسته و نزدیک به هم قرار گیرند و درنتیجه باعث افزایش طول عمر انسان می‌گردد. همچنین مصرف این ویتامین برای کاهش ضعف و خستگی بسیار مفید است

کمبود ویتامین  C

مصرف کم ویتامین C می‌تواند باعث کم خونی، خونریزی لثه‌ها، کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت‌ها، کاهش توانایی بدن در درمان زخم‌ها، موهای خشک و ترک خورده، التهاب لثه‌ها، خونریزی بینی، افزایش وزن بدلیل کاهش سوخت و ساز، پوست خشک و خشن، مفاصل دردناک و ورم کرده و … شود.

کمبود شدید ویتامین C در بدن منجر به اسکوروی می‌شود. بازه زمانی برای توسعه این بیماری بسیار متغیر است و به ذخیره بدن از ویتامین C بستگی دارد اما نشانه‌های آن در عرض یک ماه یا کمتر بروز خواهد کرد. نشانه‌های اولیه در برگیرنده خستگی، ضعف و التهاب لثه است.

درباره‌ی زهرا صالحی

زهرا صالحی

همچنین ببینید

انواع نگهدارنده‌ها در مواد غذایی

نگهدارنده‌ها موادی هستند که برخی از آن‌ها اجازه رشد میکروارگانیسم‌ها را در مواد غذایی مختلفی که به صورت صنعتی تولید می‌شوند،نمی‌دهند و برخی از آنها هم جلوی فعالیت‌های آنزیمی و شیمیایی احتمالی داخل مواد غذایی را می‌گیرند. در ادامه با انواع نگهدارنده‌ها آشنا می‌شویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

EnglishFrenchPersian